Bachelor, Full Time, Part-Time
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Part-time curriculum
Modules
Professional competence logistics
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Logistikmanagement Einführung |
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Logistikmanagement EinführungDie Studierenden • kennen die Entwicklungsstufen der Logistik und können die damit verbundenen Begriffe (z.B. TUL, Materialwirtschaft, Koordinationslogistik, Supply Chain Management,…) zuordnen. • kennen wesentliche Messgrößen für Mengen, Zeiten, Qualitäten, Kosten und Leistungserträgen der Logistik, können diese ermitteln sowie einen branchenspezifischen Bezug herstellen. • kennen die unterstützenden Funktionen und Prozesse („Enabler“) der Logistik. Logistics Management 1 - Basics
Typical functions (organizational and operational structure) in industrial, commercial and service companies and their relation to coordination logistics. - Objectives, tasks and significance of logistics in industrial, commercial and service companies service companies - Development stages of logistics and related terms (e.g. TUL, materials management, coordination logistics, supply chain management,...) - Selected cost and performance measures of logistics (incl. calculation) - Supporting functions and processes ("enablers") of logistics (IT systems) Logistics Management 2 - Planning and Production Logistics
- Primary demand planning: from the sales program to the production program, aggregation and disaggregation; conflicting goals and adjustment measures within the framework of primary demand planning; interfaces to marketing and distribution - Assortment design and material rationalization: standardization, standardization and typing, common part concepts, variant management - Material requirements planning: methods and procedures for determining requirements, order quantities or lot-size planning - Make or Buy decision process: Decision alternatives, decision criteria, decision methods - Procurement logistics: delivery concepts, goods receipt and warehouse organization - Production: production types, customer order decoupling point, aspects of alternative production concepts (TPS, JIT production, lean production), material supply concepts, rationalization options in production - Instruments, systems and methods: ABC analysis, XYZ analysis, value stream mapping and design; IT systems (PPS, ERP). The integrated exercise is designed to help students understand the content of the lecture by requiring them to apply the content to concrete practical problems. Field trip to a production plant (e.g. BMW, ZKW, CNH) is planned. Logistics Fundamentals on Transport, Handling and Warehousing
- Basics of Transport-Transhipment-Warehouse Logistics - Central definitions and concepts, essential components, importance in companies - Elements of material and information flow and their conception and implementation - Transport goods - packaging - loading unit - Basics of transport logistics - Internal transports, transport systems, transport techniques and chains as well as different means of transportation - Economic efficiency, investments and operating costs of transport logistics - Warehouse logistics and warehouse technologies |
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Logistikmanagement Vertiefung |
7.5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Logistikmanagement VertiefungDie Studierenden • kennen Ziele, Aufgaben und Bedeutung der Logistik in Industrie-, Handels- und Dienstleistungsunternehmen. • kennen wesentliche Messgrößen für Mengen, Zeiten, Qualitäten, Kosten. • können durch die Bearbeitung von Fallstudien, Fallbeispielen und Übungsaufgaben das Zusammenspiel der vielfältigen Abteilungen, Funktionen und Prozesse im logistischen Umfeld aufzeigen und daraus Maßnahmen zur Ergebnisoptimierung ableiten und darstellen. • kennen die grundlegenden Begriffe sowie den methodischen Ansatz des Prozessmanagements. • kennen den Prozesslebenszyklus und die Vorgehensweise in PM-Projekten sowie die Grundsätze einer erfolgreichen Einführung von PM in einem Unternehmen inkl. organisatorischer Verankerung. • kennen Methoden zur Erhebung, Darstellung, Modellierung, Messung, Analyse und Gestaltung von Prozessen und können diese situationsadäquat anwenden. • kennen Methoden zur Messung der Reife von Prozessen und des Prozessmanagements eines Unternehmens. • kennen die Grundsätze prozessorientierten Qualitätsmanagements sowie Normen und Regelwerke des QM, welche sich stark auf Prozessorientierung stützen (z.B. DIN EN ISO 9001:2000). Integrated Logistics Management
- Synthesis of the contents taught in the courses Logistics Management I, Logistics Management II, TUL Logistics, Logistics Management in Retail and Distribution. - Processing of case studies, case examples, exercises and a business game, which show the interaction of the various departments, functions and processes in the logistics environment and from which measures for optimizing results are to be derived and presented. Logistics Management in Retail and Distribution
- Transportation and route planning: classic transportation problem, systematization of route planning problems, essential framework conditions, simple solution procedures. - Interfaces to marketing and sales - Warehouse structures in retail - Supply concepts in retail - Last Mile - Planning distribution networks - Online retailing - Case studies and exercises Excursion to a retail company (e.g. DM, Hofer) planned. Process- and Quality Management
- Organizational anchoring of process management in companies, introduction of process management. - Characteristics and types of processes - Process life cycle and phases of PM projects for process design - Methods for process survey and their target-oriented application - Selected representation and modeling methods for processes - Methods for analyzing the efficiency of processes - Methods for measuring the maturity of processes and the process management of a company - Concept of reference models and selected reference models of logistics |
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Angewandtes Logistikmanagement |
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Angewandtes LogistikmanagementDie Studierenden • kennen die grundlegenden gesetzlichen Voraussetzungen für den Export bzw. Import von Waren. • kennen die erforderlichen Dokumente für die Verbringung von Waren außerhalb der EU bzw. den Import in die EU. • können grob abschätzen, welche Kosten durch Versand bzw. Empfang von Waren in bzw. von außerhalb der EU entstehen. • kennen relevante Besonderheiten des Zollgesetzes. • können die Kenntnisse aus den Modulen Logistikmanagement Einführung und Vertiefung auf entsprechende Fallstudien in der Logistik anwenden. Case Studies on Global Logistics
• Apply theory-based content of module Logistikmanagement Einführung on selected cases of global logistic problems • Gain understanding on how to extract the core of logistical problems in complex case studies • Prepare solid presentations and a seminar thesis on distinct logistical problems containing thorough analysis of situations, preparation of solution scenarios and a final recommendation Trade Fundamentals - Export and Import of Goods
- Main features of customs law - Customs procedures that can be applied in traffic between the EU and the rest of the world - Documents for the transfer of goods outside the EU or import into the EU - Determination of costs due to shipment or receipt of goods to or from outside the EU |
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Logistikmanagement in Handel, Industrie und Logistikdienstleistung |
9 | 4.5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Logistikmanagement in Handel, Industrie und LogistikdienstleistungDie Studierenden • kennen die wesentlichen Verkehrsknoten, Verkehrswege und Verkehrsströme in Österreich, der EU und weltweit sowie deren zukünftige Entwicklung. • kennen die Grundsätze und Institutionen der Verkehrspolitik in Österreich und der EU. • kennen die Stärken und Schwächen der verschiedenen Verkehrsträger und können dem Transportbedarf entsprechend Transportmittel und Transporthilfsmittel festlegen. • kennen die Rechtsgrundlagen, Lieferbedingungen, Dokumente und Risiken der wichtigsten Verkehrsträger. • kennen die wesentlichen Aufgaben und Prozesse von Frächtern, Spediteuren und Logistikdienstleistern. • können Methoden zur Planung von Distributionsnetzwerken an Praxisbeispielen umsetzen. • können Methoden zur Tourenplanung an vereinfachten Beispielen anwenden. • kennen Systematisierungsmöglichkeiten von Handelsunternehmen und deren unterschiedliche logistische Anforderungen. • können die Auswirkungen der unterschiedlichen Versorgungsprinzipien auf logistische Kenngrößen beurteilen. • kennen Methoden zur Bestimmung optimaler Materialflüsse und Bestände und können diese an Praxisbeispielen anwenden. • kennen die wesentlichen Ansätze zur logistikrelevanten Koordination zwischen Industrie und Handel (ECR). • können die Sinnhaftigkeit des Einsatzes einer Pull-Steuerung (z.B. Kanban) erkennen, die daraus resultierenden Maßnahmen und Realisierungsschritte ableiten und detaillieren. • können Primärbedarfe ermitteln und die daraus resultierenden Materialund Kapazitätsbedarfe durch den Einsatz geeigneter Methoden ableiten. • kennen Ansätze/Methoden des Bestandsmanagements und können deren Implementierung planen und die daraus resultierenden Wirkungen bewerten. • können Materialflussanalysen durchführen und darauf aufbauend Vorschläge für Fabriklayouts erstellen. • kennen die Besonderheiten der Fließfertigung und können für vereinfachte Situationen die Fließbandabstimmung (Taktung, Zuteilung von Arbeitsschritten zu Fertigungssystemen, Puffer) durchführen. • kennen die Bedeutung der Planung mittels Betriebskennlinien und können ie diesbezüglichen Überlegungen in konkreten Planungssituationen anwenden. • kennen die wesentlichen Leistungs- und Kostenkenngrößen der Produktion und können an deren ergebnisoptimaler Gestaltung mitwirken Purchasing, Procurement and Supplier Management
- Categorization of procurement strategies (supplier-related, parts-related, region-related, value-added-related,...) and derivation of Effect connections and their effect on logistic characteristic quantities. - Procurement goods and procurement source portfolios for the selection of the relevant procurement strategy. - Selected procurement strategies and supply concepts (e.g..: JIT/JIS, Area carrier concept, C-parts management, individual procurement in case of need) - Basic methods in purchase and procurement (e.g. use value analysis, supplier and purchase part portfolio, application of ABC analyses, cost analyses, shadow calculations) - Supplier management (supplier selection and qualification, supplier monitoring and evaluation, supplier risk management and development) Industrial Logistics and Planning
- Resource planning: material (sales to material demand), capacity (capacity demand, personnel planning), budget (cost and investment planning) - Rationalization possibilities and limits in the production process (technical, organizational and social) - Push and pull control systems (e.g. MRPII, PPS, control station, Kanban, Conwip, BOA) - Basic types of production (flow production, shop floor production, group production), layout planning, assembly line coordination/timing - Economic evaluation of alternatives for material supply (e.g. ring transport, forklift control system, linerunner) and their organizational integration into production logistics - Product development process (logistics-oriented product development, simultaneous engineering, asymmetries of interest, cost aspects) - Variant management (possibilities/approaches for variant avoidance and variant control) - Processing of current research topics and results of the logistics center, which have production logistics as their subject matter. Traffic Logistics
- Classification and delimitation of "transport" from a systemic point of view. - Transport demand (parameters and characteristics) and future developments and trends (megatrends, political, social and technological etc.) - Transport geography (Austrian, European and intercontinental economic areas, transport routes and nodes, transport flows) - Modes of transport and their efficient use - Intermodal transport and its characteristics - Transport technology (vehicles, telematics) - Transport policy (institutions, processes, road costs) - Relevant target structures - sustainable development - External factors (climate, environment, energy) - Transport networks (grid networks, hub & spoke) - Processing of current research topics and results of the logistics center, which have transport logistics as their subject matter Logistics in Retail
- Systematization of retail companies and their different logistical requirements - Important logistic parameters and benchmarks - Supply principles (wholesale, plug-in wholesale, direct supply) and their impact on logistic parameters - ECR overview; in-depth: Efficient Store Assortment, Efficient Replenishment and Efficient Unit Load - Automation of information flow - Shrinkage - Beergame and Bullwhip effect - Material flow planning and control (DRP, DRPII, reorder point, target range of coverage, safety stock, order quantity) and their effects on inventories and availability - Optimization methods (e.g. VMI, cross-docking) - Delivery planning and goods acceptance in central warehouses - Order picking and store logistics - Information and planning systems - Logistics controlling in retail - Current concepts in retail - Trends in retail and impact on logistics - Processing of current research topics and results of the logistics center, which have retail as their subject matter |
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Digitalisierung in der Logistik |
3 | 7.5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Digitalisierung in der LogistikDie Studierenden: • können die Bedeutung von IT im Kontext von Unternehmen und Organisationen einschätzen. • kennen die wesentlichen Informationssysteme und deren Einsatzgebiete im betrieblichen Umfeld. • können Datenbankstrukturen nachvollziehen und Datenmodelle verstehen. • können Daten aus Datenbanken auslesen und aufbereiten. • kennen das Konzept des Data-Warehouse und können es anwenden. • können Daten aus betrieblichen Systemen auslesen und aufbereiten. • kennen grundlegende Datenelemente eines Unternehmens. • kennen Daten- und Informationsflüsse im Internet-Umfeld. • können Bedeutung der Durchgängigkeit von Informationsflüssen in Unternehmen einschätzen. • können Datenquellen, Datensenken identifizieren. • können Medienbrüche erkennen, identifizieren und auf ihre Bedeutung hin beurteilen. • kennen unterschiedliche Arten von Daten und deren Herkunft und Bedeutung in Unternehmen und können diese beurteilen. • können Daten für logistische Anwendungen analysieren • Können Daten aus unterschiedlichen Datenquellen auf unterschiedliche Weise visualisieren • können Technologien für die Anwendungen in der Logistik richtig auswählen Datamanagement for Logistics
- Basic information systems and data elements in the company - Different types of data and their origin and meaning in enterprises - Data and information flows in the enterprise environment - Information systems in the networked enterprise and their role - Industry-specific examples - Revision of imported data in MS Excel - Data preparation mechanisms in MS Excel - especially pivot tables - Preparation of data from operational systems (e.g. ERP) - Elaboration of contents on the basis of industry-specific examples Data Visualization in Logistics
- Data preparation and visualization - Tools for data preparation and visualization (e.g. business intelligence systems, network flow visualization such as Tableau or PowerBI) - Development of content based on industry/program specific context Digitalization in Logistics
- Applications of new technologies in logistics - Concepts and technologies for automation of warehouses - Support of transports by automation - IT systems for the improvement of logistic processes In the context of guest lectures and possibly company visits, current topics and problems in the field of digitalization in the logistics will be addressed. These guest lectures and / or company visits should enable students to relate theoretical concepts to practical applications. |
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Mathematik und Statistik in der Logistik |
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mathematik und Statistik in der LogistikDie Studierenden • kennen Mathematik und Statistik als Hilfsmittel für die Bearbeitung von unternehmerischen Problemstellungen, speziell im logistischen Umfeld. • können den mathematischen und statistischen Bezug zu ausgewählten Planungs- und Entscheidungsproblemen in der Logistik herstellen. • kennen Ansätze zur ein- und mehrdimensionalen Modellierung logistischer Problemstellungen stochastischen Charakters. • kennen Ansätze zur ein- und mehrdimensionalen Modellierung logistischer Problemstellungen deterministischen Charakters. • können auf Basis einer von Fallstudien umfangreiche Problemstellungen der fachbezogenen betrieblichen Realität in der Logistik modellieren und lösen. • kennen ausgewählte Methoden zur mathematischen Optimierung der Logistik und können diese mit Optimierungsaufgaben in Produktions-, Handels- und Dienstleistungsunternehmen in Verbindung bringen Applied Mathematics in Logistics
- Functions - Vectors and matrices - Linear and non-linear systems of equations, e.g. simplex methods - Calculation of interest and compound interest - differential calculus - Integral calculus - Mathematical optimization Based on a realistic case study, entrepreneurial questions (e.g. program planning incl. capacity planning, investment planning, inventory management, forecasting future sales, searching and finding optimal production programs) are worked on and answered in a business environment. The problem-oriented didactic approach combines the theoretical background with the framework of the professional field Applied Statistics in Logistics
- Descriptive statistics - Probability theory - Random variables and their distributions - Estimation and testing Application of the mathematical content of the course: - Capturing business metrics with random influence such as quality metrics, satisfaction, market share, etc. - Distributions of measured values - Process optimization under random influence - process control - inventory management - Sample size and questions of market research |
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Logistikoptimierung und -technologie |
4 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Logistikoptimierung und -technologieDie Studierenden • kennen die Elemente eines Lagers und die Abläufe im Lager, die verschiedenen Verpackungs- und Behältersysteme und deren Auswirkungen auf Vertrieb, Sicherheit, Ökologie und Kosten und können dieses Wissen zur Verbesserung der Logistik anwenden. • kennen die verschiedenen Aufgaben des innerbetrieblichen Transports und die zugehörige Fördertechnik. • kennen Arten und Anwendungen innovativer Technologien im Bereich Logistikinformation und kennen konkrete Lösungen in Form von Best-practice-Beispielen. • können für ausgewählte Aufgabenstellungen die relevante Technologie bestimmen und in einem strukturierten Prozess bei der Auswahl geeigneter Anbieter mitwirken. Applied Logistics Lab
In this course, students can choose from various focal points which of the topics listed below as examples they would like to select. Topics are partly carried out in cooperation with companies or research projects and can therefore also vary from academic year to academic year and be adapted to current developments. This course serves to give students the opportunity to modularize their studies and thus also fulfills the developments and requirements of the FH OOE. The aim of this course is to give students the opportunity to apply the knowledge they have acquired so far to concrete applications - i.e. to work "hands-on". Examples for contents (presented exemplarily): - Basics of programming and simple implementation of programming tasks in the logistic environment (e.g. with Rasperry Pi) - Getting to know and applying SAP to logistical issues (e.g. in the Digitization Center at the Steyr Campus) - Conception of warehouse layouts with corresponding conveyor technology - Development of sustainable packaging in online retail - Simulation of logistic systems - etc. Logistics Technology
- Construction, layout, characteristics and parameters of (rack) warehouses. - Control of warehouse and picking processes - Packaging systems, sales-oriented packaging, packaging planning, packaging optimization - Conveying technology and conveying equipment: selection and areas of application - Conveying aids: systematization and selection rules (container systems, containers, transport, product protection, preservation, one-way and returnable systems) - Identification systems (barcode, RFID) - Technologies for mechanization and automation of goods and information flows - Possibilities for describing the subject of the tender - Commercial conditions - Bidding procedures (incl. electronic bidding procedures) - Alternative evaluation procedure - Risk analysis - Planning of the implementation process - Maintenance concepts - Analysis of case studies from practice |
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Digitales Prozess- und Qualitätsmanagement in der Logistik |
4.5 | 4.5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Digitales Prozess- und Qualitätsmanagement in der LogistikDie Studierenden • kennen den Prozesslebenszyklus und die Vorgehensweise in PM-Projekten sowie die Grundsätze einer erfolgreichen Einführung von PM in einem Unternehmen inkl. organisatorischer Verankerung. • kennen die Vorteile des Einsatzes von PM-Tools und können Prozesse in einem ausgewählten PM-Tool modellieren. • kennen Methoden zur Messung der Reife von Prozessen und des Prozessmanagements eines Unternehmens. • kennen die Grundsätze prozessorientierten Qualitätsmanagements sowie Normen und Regelwerke des QM, welche sich stark auf Prozessorientierung stützen (z.B. DIN EN ISO 9001:2000). • kennen Methoden zur Messung und Bewertung von Qualität und können diese anwenden. • kennen Ansätze der ganzheitlichen Unternehmensführung nach Total Quality Management. • kennen Methoden zur Prozesserfassung wie MTM (Methods Time Management) und können diese an einfachen Beispielen anwenden • kennen die Möglichkeiten von Process Mining und die wichtigsten Anbieter. • können mit einzelnen Process Mining Tools einen Prozess abbilden und analysieren. • kennen die Möglichkeiten von Robotic Process Automation (RPA) zur Verbesserung von logistischen Prozessen. Integrated Process Management
- Process life cycle and phases of PM projects for process design - Methods for process elicitation and their target-oriented application - Selected representation and modeling methods for processes - Methods for analyzing the efficiency of processes - Concept of reference models and selected reference models of logistics - Task areas, requirements and advantages/disadvantages of PM tools - Application of a selected PM tool for practice-oriented modeling of company processes - Capture and measurement of processes with the MTM (Methods Time Measurement) method - Value stream mapping and value stream design Digitalization in Process Management
- Meaning and history of quality management as well as the historical development of quality methods and their classification in the product life cycle. - Control loop of the quality management - Procedure within the framework of the CIP process - Essential requirements of DIN EN ISO 9001:2000 - Auditing and conformity assessment - The use of process mining tools in process management - Possibilities of Robotic Process Automation for the improvement of logistic processes - The use of Augmented Reality (AR) to capture and control processes - Treatment of current trends for the digital acquisition and control of processes |
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Nachhaltigkeit in der Logistik |
3 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nachhaltigkeit in der LogistikDie Studierenden • kennen die Bedeutung der Logistik zur Erreichung von Nachhaltigkeitszielen in Wirtschaft und Gesellschaft. • kennen den EU Green Deal, das GLEC Framework und andere relevante Vorgaben (z.B. ISO 14083) zur Bewertung von CO2 Emissionen in der Logistik. • kennen verschiedene Möglichkeiten zur Reduktion der Emissionen in logistischen Prozessen und Vorgehensweisen. • kennen die verschiedenen Dimensionen der Nachhaltigkeit und verstehen, wie diese durch Logistikmanagement beeinflusst werden können. • kennen die Bedeutung höherer Recyclingraten von gebrauchten Produkten zur Erreichung der globalen Klimaziele und verstehen die Bedeutung von Logistikmanagement dafür Sustainability in Logistics
- The EU Green Deal - The GLEC framework and how it can be applied to logistics to determine emissions - The Supply Chain Act and similar laws and their impact on logistics management - Examples from current research at the Logistikum Circular Economy
- Importance of recycling for achieving global climate targets - The importance of packaging design to reduce emissions in logistics management - Design of recyclable packaging - Refurbishment as an approach to extending the useful life of products and implications for logistics - Examples from current research at the Logistikum - Lifecycle analyses for product emissions |
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Bachelorarbeit |
11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BachelorarbeitDie Studierenden • können eine wissenschaftliche Arbeit auf Basis einer betrieblichen Problem-/Fragestellung verfassen. • können praktische Problemstellungen theoriegeleitet lösen und projektmäßig umsetzen. Bachelor thesis
- In the bachelor thesis, the topic of the professional internship is to be treated scientifically. |
General management competence
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
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Finanzielle Unternehmensführung Einführung |
4.5 | 4.5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Finanzielle Unternehmensführung EinführungDie Studierenden • können den Managementprozess der Zielsetzung und Zielverfolgung sowie die Aufgaben des Controllings erläutern. • kennen die grundlegenden Instrumente der finanziellen Unternehmensführung und ihre jeweiligen Steuerungs- bzw. Zielgrößen. • kennen den Aufbau einer Bilanz und Gewinn- und Verlustrechnung und können die wesentlichen Positionen erläutern. • können das System der doppelten Buchhaltung erläutern. • kennen die grundlegenden gesetzlichen Vorschriften der externen Rechnungslegung. • kennen die wesentlichen Unternehmenssteuern. • können einfache Buchungssätze des laufenden Geschäfts erstellen. • kennen die wesentlichen Abschlussarbeiten bei der Erstellung eines Jahresabschlusses. • kennen klassische finanzwirtschaftliche Kennzahlen und können einen Jahresabschluss analysieren. • kennen Ziele und Aufgaben der Kosten- und Leistungsrechnung sowie die grundlegenden Elemente eines Kostenrechnungssystems. • können auf Basis von Kosteninformationen Verantwortung übernehmen. • können Produkte und Leistungen zu Voll- und Teilkosten kalkulieren. • kennen das System der (mehrstufigen) Deckungsbeitragsrechnung. • können Prozesse kostenmäßig bewerten. • können die Kostenrechnung für unternehmerische Entscheidungen nutzen. • kennen Besonderheiten der Kostenrechnung in verschiedenen Branchen. Finance I - External and Cost Accounting Basics
- Companies and their goals - Controlling and financial corporate management - Legal and organizational principles of external accounting - Contents of the annual financial statement - The double-entry accounting system - Basics of cost and activity accounting - System and elements of cost and activity accounting Finance 2 - External and Cost Accounting Advanced
- Preparation of balance sheet and profit and loss account - Annual financial statement analysis with key figures - Basics of company taxation - Full cost accounting - Partial cost accounting and its application areas - Special features of cost accounting in various industries - Activity-based costing - Basics of controlling |
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Finanzielle Unternehmensführung Vertiefung |
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Finanzielle Unternehmensführung VertiefungDie Studierenden • kennen den grundlegenden Unterschied zwischen Gewinn und Liquidität. • kennen die Verknüpfung von Gewinn- und Verlustrechnung, Bilanz und Finanzrechnung. • können den Zusammenhang von Investition und Finanzierung erklären. • können einfache Finanzpläne erstellen. • kennen grundlegende Konzepte zur Verbesserung der Liquidität. • kennen Investitionsrechnungsverfahren und können diese anwenden. • können Investitionen auf ihre betriebswirtschaftliche Attraktivität und die damit verbundenen Risiken beurteilen. • kennen die Möglichkeiten der Unternehmensfinanzierung im Überblick und können die Vor- und Nachteile der Finanzierungsformen gegenüberstellen. • kennen die wesentlichen Mechanismen der Bonitätsbeurteilung (Rating, Basel II). • kennen die Bedeutung von Aktien und Anleihen. • können den Controlling-Regelkreis erläutern. • kennen das System der integrierten Planungsrechnung und können es für einfache Beispiele anwenden. • kennen den Informationsbedarf bei der Budgetierung und mögliche Informationsquellen. • können als Profit- oder Kostenstellenverantwortliche ein Budget erstellen und dieses argumentieren. • können die Wirkungen von Maßnahmen im eigenen Funktionsbereich auf die übergeordneten finanziellen Steuerungsgrößen beurteilen. Investments and Financing
- Fundamentals of liquidity management and financial planning - The time value of money - Investment valuation and decision-making: cash flow-oriented investment accounting methods, cost/profit-oriented investment accounting methods, qualitative investment appraisal - Effects of investments on balance sheet, income statement and cash flow statement - Forms of corporate financing (shares, bonds, loans, etc.) - Measures of financial performance and capital market-oriented financing rules - Integrated corporate planning (performance planning, cost planning, profit planning, financial planning, balance sheet planning) |
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Betriebswirtschaftslehre |
3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BetriebswirtschaftslehreDie Studierenden kennen Aufbau und Funktionsweise typischer Unternehmen, sowie die typischen betriebswirtschaftlichen Herausforderungen in der Unternehmenssteuerung. kennen die Grundlagenmarkt- und kundenorientierter Unternehmensführung. verstehen, wie und wodurch das Kaufverhalten von Kunden beeinflußt wird. kennen die internen und externen Einflüsse auf die Preispolitik und die Reaktionsmöglichkeiten. verstehen die Bedeutung integrierter Kommunikation. kennen die Grundlagen der Rollentheorie. kennen die Grundlagen klassischer Aufbau- und Ablauforganisation so wie die Zusammenhänge zwischen den wichtigsten betrieblichen Funktionen. kennen die Vor- und Nachteile verschiedener klassischer funktionaler Organisationsansätze und moderner Organisationsansätze. kennen die Ansätze der Unternehmensorganisation in den verschiedenen Branchen. haben ein grundlegendes Verständnis der Prozesse eines Unternehmens und der betrieblichen Zusammenhänge. kennen aktuelle betriebswirtschaftliche Herausforderungen und organisatorische Lösungen aus der Unternehmenspraxis Business Administration 1
- History of organizational theory - Strategic decision bases for the choice of the organizational form - Classical models of organizational structure (single-line and multi-line systems) - New organizational approaches and leadership models - Authority and leadership in hierarchy - Internationalization and globalization of business - Forms of international business activity - Basics of organizational structure and process organization - Basics of process organization - Derivation of the most important organizational approaches Business Administration 2
- Tasks and processes of service production - Development process and product innovation - Development project view: time to market, development controlling, project management, target costing - Problems of the classical development process and modern methods: sequential development vs. software development, supplier integration, forms of engineering collaboration - Tasks and types of sales and order processing - Core processes of sales: sales, order processing to service delivery, invoicing and after sales service and e-commerce - Coordination of online-offline activities |
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Marketing und Personalmanagement |
4.5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Marketing und PersonalmanagementDie Studierenden kennen die Grundlagen markt- und kundenorientierter Unternehmensführung. verstehen, wie und wodurch das Kaufverhalten von Kunden beeinflußt wird. kennen die internen und externen Einflüsse auf die Preispolitik und die Reaktionsmöglichkeiten. kennen Motivationsmodelle und leiten daraus Handlungen schlüssig ab. kennen die Grundlagen der Rollentheorie. kennen Marketing als ganzheitliches Konzept der Unternehmensführung und können Marketing auf dieser Basis definieren. kennen die Unterschiede und Besonderheiten von Business-to-Business, Industriegüter- und Business-to-Consumer-Marketing und können anhand von Übungsaufgaben und Fallbeispielen situationsadäquate Maßnahmen ableiten. kennen den Marketing-Management-Prozess (MMP) und können diesen auf ein beliebiges Unternehmen umlegen. reflektieren eigene Motivations- und Persönlichkeitsmuster als Individuum und im Gruppenkontext und entwickeln ein erweitertes Verhaltensrepertoire. können die Entwicklung arbeitsfähiger Gruppen analysieren und steuernd eingreifen um die Arbeitsfähigkeit zu erhöhen. kennen unterschiedliche Arbeitszeitmodelle. kennen Personalentwicklungsmethoden. Marketing and HR-Management
- Development, definition and concept of marketing with reference to the SHI. - Elaboration of the differences between the scientific marketing perspective and the view of the entrepreneurial practice - Explanation of the differences and characteristics of business-to-business, industrial goods and business-to-consumer marketing - Situation analysis, market segmentation, definition and evaluation of target markets, selection of target markets, development of differentiation and positioning strategies - Product, price, distribution, sales and communication policy - Integrated market communication and its importance - Introduction to deduction and induction problems - Characteristics of a population (location and dispersion parameters) - Representativeness and selection procedure, confidence interval width - Formulation of hypotheses - Validity, reliability, objectivity - Effect sizes - Different research designs - Methods of information gathering - Questionnaire development - Overview of important multivariate analysis methods - Personality Psychology - motivational psychology - Teams and group dynamics - conflict management - role theory - Economic sociology - Application of the contents by means of practical examples - working time models - Personnel search, recruitment and development - personnel termination |
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Recht in der Logistik |
1.5 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Recht in der LogistikDie Studierenden • kennen die Wesenszüge der Rechtsordnung, insbesondere des Privat-und Gesellschaftsrechts. • kennen ausgewählte Rechtsgebiete des Wirtschaftsrechts. • können ausgewählte Fragestellungen des Wirtschaftsprivatrechts in Fallbeispielen identifizieren und kennen mögliche Lösungsansätze dieser ausgewählten Fragestellungen. • kennen die Rechtsgrundlagen, Lieferbedingungen, Dokumente und Risiken der wichtigsten Verkehrsträger. • kennen die wesentlichen Aufgaben und Prozesse von Frächtern, Spediteuren und Logistikdienstleistern. • kennen die rechtlichen Implikationen bei Geschäften im Logistikmanagement. Business Law
- Level structure of the legal system - General contract law - Impediments to performance - Purchase, work, leasing contract - Main features of corporate law - Compensation for damages with emphasis on product liability - Property law with emphasis on ownership law - Conclusion of contract with application of general terms and conditions - Failure to perform and protection of performance Law for Logistics Professionals
- Types and tasks of logistics service providers (carrier, forwarder, 3PL, 4PL, warehouse keeper ...) and industry overview. - Legal bases: national (AöSP) and international (CMR) road freight transport, rail freight transport, air freight law - Terms of delivery (INCOTERMS) - Risk management in freight transport, liability and transport insurance - freight documents - Types of contracts and outsourcing - General terms and conditions vs. general conditions of purchase (battle of forms) - Law for managing directors - Commercial criminal law - International law enforcement including arbitration - Companies in crisis - insolvency law - Basics of labor law |
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Wissenschaftliches Arbeiten |
2 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wissenschaftliches ArbeitenDie Studierenden • können (einfache) Forschungsfragen formulieren. • kennen den idealtypischen Aufbau und die gewünschte Form einer wissenschaftlichen Arbeit. • können Literaturrecherchieren, analysieren und entsprechend den Grundprinzipien wissenschaftlichen Schreibens und Formulierens verwenden. Academic Work
- Basics of scientific work: - Finding and formulating a research question - Forming lines of argument and argumentation techniques - Formal structure and form of a scientific paper - Literature research (types of literature, catalogs and indices, searching in literature databases and library catalogs) - Use of literature including literature analysis (analysis of scientific work according to objective, thread and scientific method). Methodology) - Structure of scientific articles and papers - Scientific writing and formulation ("scientific language") Training on Seminar Paper Writing
- In-depth technical input on a general topic from the field of digitalization in logistics or sustainability in logistics - Seminar paper - Choice of topic in connection with the general topic - Formulation of the research question - Formal structure - Literature research - Use of literature including literature analysis - Application of the principles of scientific writing and scientific language |
International competence
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
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English Basics |
4.5 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
English BasicsStudents.. • reactivate and consolidate linguistic competence in all skills, in particular with a specific focus on extending reading competence. • extend their vocabulary range in both business and general English. • improve knowledge and manipulation of basic grammatical structures. • need to understand complicated texts on the subject areas covered and other general interest content. • improve their listening skills. • can conduct formal correspondence and compile essays in an appropriate style and register. • gain confidence and fluency in both formal and informal English. • demonstrate professional presentation skills in English English I
Presentation techniques, methodology and analysis represent a fundamental target skill throughout semester one and are practiced intensively as the topics are covered. • Grammar and Vocabulary extension • Technical English • Formal letter writing • Error analysis • Social interaction, cultural awareness, exploring cultural stereotypes • Company structures/cultures, management styles, organization of work and Time management • Different types of business partnerships, the language of buying, selling and retailing • Financial terminology and banking • Project work and assignments related to international contacts, sales, Retailing • Language and protocol of phoning • Compulsory excursion to company (minimum 1 excursion preferably two) • Compulsory theatre visit • Optional support course available for students needing additional guidance / help in English (Förderunterricht) Englisch II
• Development of financial terminology including banking • Language of the stockmarket and annual reports • Profit and loss account and balance sheet analysis and evaluation • International trade-Incoterms • Description and interpretation of graphs and trends • Environmental and ethical issues • Intercultural considerations • Report writing, summaries, faxes, letters and emails. Dealing with difficult texts • Current affairs • Setting up one’s own business • Presentation skills practice and extension • Compulsory excursion to company (minimum one excursion preferably two) • Optional support course available for students needing additional guidance / help in English (Förderunterricht) |
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English Advanced |
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English AdvancedStudents… • further increase their linguistic competence. • extend their vocabulary range in both business and general English. • improve knowledge and manipulation of basic grammatical structures and features of style and register. • can analyse more complex subject related texts. • improve their listening skills. • gain confidence and fluency in both formal and informal English. • demonstrate professional presentation skills particularly in relation to statistics and figures. • give linguistic feedback to peers. English conversation
• Vocabulary extension • Meetings and negotiations • Formal debating • Job application • Self presentation in traditional recruitment and assessment centers • Language structure (reported speech, linking, contrasting, academic writing, correction techniques) |
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International Business |
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International BusinessDie Studierenden • kennen verschiedene Verhandlungskonzepte. • können Verhandlungskonzepte situativ anwenden. • können an verschiedenen Fallstudien die Wirkung von Verhandlungstechniken erfahren. • kennen die Zusammenhänge in der globalen Wirtschaft. Macroeconomics
- Basic functioning and interrelationships of a national economy - Relationships and interdependencies between businesses and the (natural and social) environment. - Basics of micro- and macroeconomics, economic systems, national accounts, economic growth and business cycles, location, industry and environment - Market forms - money market - Currency and interest rate policy - International business strategies and economics Negotiations
• Harvard negotiation project • Role plays with negotiation tasks • Purpose of negotiations • Types of negotiations • Body language and gestures as part of negotiations |
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Global Logistics |
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Global LogisticsDie Studierenden • können für eine konkrete Beschaffungssituation die geeigneten Strategien identifizieren und die umsetzungsrelevanten Methoden situationsspezifisch einsetzen. • kennen die maßgeblichen rechtlichen Rahmenbedingungen des Einkaufs und damit im Zusammenhang stehende Vertragsformen. • kennen moderne Ansätze des Lieferantenmanagements und können deren Potenziale situationsspezifisch beurteilen. • kennen die Herausforderungen von umfassenden Warengruppenstrategien. • können globale Beschaffungsmärkte analysieren und adäquate Beschaffungskonzepte vorschlagen. • kennen die Grenzen des klassischen Logistikmanagements und kennen Supply Chain Management (SCM) als weiterführenden Ansatz. • kennen Möglichkeiten und Ansätze der Collaboration in Logistik-Netzwerken. • kennen Spezifika, strategische Schlüsselfaktoren, Unterschiede, Strukturen und e-business Anwendungen in Produktionsbetrieben, Handelsbetrieben und Logistikdienstleistungsunternehmen. Global Procurement
• Global markets for raw materials and components and their current conditions. • Particular prerequisites and specifics when sourcing globally. • TCO analysis for global sourcing (duties, freight cost, non-conforming qualities, phase-in costs for suppliers, etc.). • The German Supply Chain act and comparable regulations. • A focus on low-cost countries with respect to their political and social development, trade agreements, trade barriers. • Case studies Global Transport
• Global trade routes • Barriers in international goods traffic • Types and activities of 3rd party logistics providers and overview on transport industry • Modes of delivery (INCOTERMS) • Risk-management in goods transport, liabilities and transport insurances • Freight documents • Contract types and outsourcing Supply Chain Management
- Principles and schools of thought of supply chain management - Extensions and differences of SCM to classical logistics management - Financial management in the supply chain - Supply Chain Controlling - Specifics, strategic key factors, differences, structures and e-business applications along the supply chain. In the context of case studies, current topics and problems from the field of logistics and electronic business are addressed. In particular, the case studies are designed to promote an integrated view across courses and disciplines. |
Social and transfer competence
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Sozialkompetenz |
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SozialkompetenzDie Studierenden • können mit unterschiedlichen Medien Präsentationen professionell gestalten und durchführen. • können die Entwicklung arbeitsfähiger Gruppen analysieren und steuernd eingreifen um die Arbeitsfähigkeit zu erhöhen. • können Gruppendiskussionen und -entscheidungen steuern. • kennen die Grundwerkzeuge der Moderationstechnik und können diese in realen Situationen anwenden. Social competence I - Group dynamics
- Students experience the process of becoming a group and reflect on it critically. - Students become at home in the UAS, find support in a small group. - Getting to know the 4 phases of group dynamic development - Reflecting on the actual group dynamic conditions - Reflection of one's own role in a/this group - Application of the contents in course-specific orientation using practical examples Social Competence Training 2 - Meeting Facilitation and Presentation Skills
- Creation of presentations with different tools and in different situations. - Basics of personal presentation (script, appearance, body language, etc.) - Presentation exercises and feedback - Application of the contents on the basis of practical examples - Methods of moderation and opinion forming in groups - Assessment of the situation-adequate use of the moderation method on the basis of objectives and group-dynamic conditions - Moderation script including resource planning - Application of the contents on the basis of practical examples |
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Angewandte Sozialkompetenz |
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Angewandte SozialkompetenzDie Studierenden • können die Bedeutung von sozialem Engagement und gegenseitiger Unterstützung für das Funktionieren von Organisationen und Gesellschaften erklären. • kennen unterschiedliche Kulturen und können einen wertschätzenden Umgang auf interkultureller Ebene pflegen, beruflich und privat. Intercultural Management
- Internationalization and globalization of business - Entrepreneurial challenges due to international business activities - Development, goals and tasks of intercultural management - Intercultural business strategies and management forms - Success and failure factors - Intercultural human resource management, legal problems of doing business abroad Social Competence Training 3 - Outdoor Training
- Students learn to deal productively with their own and others' limits as well as fearful situations as individuals and as a group. - Students experience 3 days outdoors under strong physical effort and reflect in the group on their own and others' limits - Students show social commitment by taking on activities for the community. |
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Unternehmensprojekte |
5.5 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UnternehmensprojekteDie Studierenden • kennen die Methoden und Techniken des Projektmanagements und können diese situationsgerecht einsetzen. • können eine konkrete betriebliche Aufgabenstellung in der Praxis tatsächlich lösen und die Lösung und den Lösungsweg argumentieren. • können Sachverhalte/ Problemstellungen analysieren. • können Verbesserungspotenziale lokalisieren und Verbesserungsvorschläge erarbeiten und präsentieren. • können Alternativen bewerten und den Umsetzungsweg mit Methoden des Projektmanagements aufzeigen. Management of Logistics Projects
- Project organization - Project planning - Ongoing project controlling - EDP tools for project control - Success factors of projects and reasons for their failure - Analysis and discussion of parallel company projects Company Internship (Applied Project) 1
- As part of the first company project, the students have to solve concrete operational problems from the training areas of the study program on site in a company. - Both the technical problem solving and the independent project organization are required from the students. - The project is carried out in groups of students together and self-organized in a company. Company Internship (Applied Project) 2
- In the second company project, no task is given, only a general problem description. - Analysis of problems - Identification and evaluation of improvement potentials - Implementation planning - Current operational or inter-company issues are considered, including strategic questions, process-oriented consideration of the flow of goods and information, information and logistics technology, marketing and profitability assessment. - The students are required to solve problems from a technical point of view as well as to organize projects independently. |
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Berufspraktikum |
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BerufspraktikumDie Studierenden • können eine konkrete betriebliche Problemstellung in einem Unternehmen lösen. • können praktische Problemstellungen theoriegeleitet lösen und projektmäßig umsetzen. Company Internship
- Students work independently on a project in a company, the content of which they also work on theoretically. - In terms of content, the topic of the professional internship must be assignable to a module of the degree program. - The results of the professional internship are to be presented in the company. |
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EmailE ilm@fh-steyr.at
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